Wanneer je op beroepsmatige basis of voor commercieel doeleinden met een drone wilt vliegen, dien je in Nederland een ontheffing aan te vragen. Volgens de Wet luchtvaart (Wlv) en het Besluit luchtvaartuigen 2008 is het namelijk verboden om een drone of ander luchtvaartuig te gebruiken zonder toestemming. De ontheffing vraag je aan bij de Inspectie Leefomgeving en Transport, onderdeel van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
De huidige regelgeving betreft het vliegen met drones is gebaseerd op de Regeling Modelvliegen, opgesteld door het ministerie van Verkeer en Waterstraat. In deze regelgeving wordt onderscheid gemaakt in recreatief en zakelijk gebruik van onbemande luchtvaartuigen. Men spreekt over zakelijk/commercieel gebruik van een drone wanneer:
Om in aanmerking te komen voor een ontheffing om beroepsmatig te vliegen met een drone dien je een aanvraag in te dienen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport, ook wel ILT. Het ILT is verantwoordelijk voor een vlot en veilig verloop van het luchtverkeer en beschermt de openbare veiligheid bij gebruik van het luchtruim door een drone. De ontheffing wordt enkel ontleent wanneer de aanvrager kan bewijzen dat de drone in kwestie betrouwbaar is zodat de vluchten aannemelijk veilig zullen verlopen, de bestuurder van de drone goed is opgeleid en dat de aanvraag wordt ingediend door een goed georganiseerd bedrijf.
Voor het beroepsmatig vliegen met een drone kun je bij het ILT een combi-ontheffing aanvragen. De combi-ontheffing betreft alle zaken omtrent de drone: het toestel, de vlieger(s) en/of waarnemers en de organisatie waarvoor de drone-vlucht wordt uitgevoerd. Een combi-ontheffing kan gaan om een projectontheffing of bedrijfsontheffing:
Een projectontheffing wordt afgegeven voor een specifiek/eenmalig project.
Een bedrijfsontheffing wordt afgegeven voor een periode van 1 jaar en pas nadat er al meerdere malen met succes een Projectontheffing is aangevraagd door de organisatie in kwestie.
In principe wordt een combi-ontheffing alleen afgeven voor zogenaamde ‘klasse 1’ vluchten. Onder een klasse 1 vlucht wordt verstaan:
Per 1 oktober 2013 bedragen de kosten voor het in behandeling nemen van een
. Om in aanmerking te komen voor een ontheffing dien je te beschikken over:
Een Bewijs van Luchtwaardigheid heeft betrekking op de betrouwbaarheid van je drone en is te vergelijken met een APK-keuring voor je auto.
Een Bewijs van Bevoegdheid heeft betrekking op de ervaring van de bestuurder van de drone. Een BvB is vergelijkbaar met je autorijbewijs.
Je bent wettelijk verplicht je drone te verzekeren. Je drone dient goed verzekerd te zijn voor:
Je moet kunnen aantonen dat de organisatie waarvoor je de drone gebruikt beschikt over een Veiligheids Management Systeem. Zie voor meer informatie over dit onderwerp de website van het ILT.
Een Bewijs van Inschrijving is vergelijkbaar met het kentekenbewijs van je auto. Het is voor ontheffing noodzakelijk je drone in te schrijven in het luchtvaartuigregister. Het nationaliteits-en inschrijvingskenmerk dat je na inschrijving ontvangt moet op het vliegend deel van én op het grondstation/afstandsbediening van je drone worden aangebracht. Ook is een ‘brandplaatje’ verplicht, met daarin niet alleen het nationaliteit-en inschrijvingskenmerk, maar ook de contactinformatie van de eigenaar of houder.
Alle eisen omtrent het aanvragen van een combi-ontheffing vind je in het Informatiebulletin lichte onbemande luchtvaartuigen, uitgegeven door het ILT.
Na het ontvangen van een combi-ontheffing dien je per vlucht een TUG-vergunning aan te vragen. Een TUG-vergunning (Tijdelijk Uitzonderlijk Gebruik) wordt uitgegeven door de provincie waar de vlucht wordt uitgevoerd. Deze vergunning verleent toestemming voor het opstijgen en landen buiten een officieel luchthaventerrein. Niet alleen in het geval van een drone, maar ook bijvoorbeeld voor helikopters en luchtballonnen dient een dergelijke TUG-vergunning aangevraagd te worden. Een TUG-vergunning bevat informatie over de vluchtlocatie, tijdstip en beschrijving/doel van de vlucht. Let op: per provincie kunnen de regels voor de TUG-vergunning verschillen.
-1- Van alle drones lijkt de DJI Vision2 de meest verkochte. Is zo'n toestel al goedgekeurd met bijv. Bewijs van Luchtwaardigheid (BvL) en geluidscertificaat? -2- Is er een Drone WA verzekering? Waar?
1 --> Geen idee, maar ik denk van wel... 2 --> Informeer bij je (of een) verzekeraar. Ik zou wel aangeven of het voor privé of zakelijk gebruik is; misschien dat je voor zakelijk gebruik een andere verzekering nodig hebt.
das veel geld :0
DRONES.nl biedt een verzameling van nieuwsberichten over drones in categorieën als: Drones, Accessoires, Luchtfotografie, FPV racing, Evenementen, Technologie, Bezorging en Opmerkelijk.
Naast nieuws vind je ook video’s , bedrijven, events en forum over drones, oftewel de kleine vliegtuigjes zonder piloot ook wel aangeduid als multicopters, quadcopters, hexacopters, octocopters, helikopters, UAV en andere onbemande luchtvaartuigen en op afstand bestuurbare vliegtuigjes.
Via de handige dronevergelijker kun je razendsnel alle drones zoeken op basis van bepaalde kenmerken. Via de zoekmachine vind je alle populaire modellen drones van bekende merken.
[message]