Vanaf 1 juli 2015 mogen amateur dronepiloten nog enkel tot een hoogte van maximaal 120 meter vliegen met hun drone. Zo luidt de aanpassing in de huidige Regeling modelvliegen.

Maximaal 120 meter

Tot op heden stond de Regeling Modelvliegen het hobbypiloten toe om te vliegen tot een hoogte van 300 meter. Per 1 juli wordt dit verlaagd naar maximaal 120 meter. Voor later dit jaar ligt er een voorstel klaar om het gebied in het luchtruim voor onbemande vliegtuigen te verlagen naar maximaal 50 meter. De maximale hoogtes gelden voor zowel amateuren als professionals.

Luchtruim voor drones

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wil het gebied in het luchtruim voor drones sterk reduceren, maar het gebied van maximaal 50 meter moet voor de gemiddelde droneliefhebber wel voldoende zijn om zijn kunsten te vertonen of mooie shots te maken. drones-maximale-vlieghoogtesdrones-maximale-vlieghoogtes

Positief

Tot op heden wordt de aanpassing van de regelgeving in de verschillende online communities overwegend positief ontvangen. Met name het feit dat particulieren en bedrijven gelijk worden getrokken in de nieuwe regelgeving, stemt de commerciële sector erg gunstig.

Luchtruim voor drones

Het voorstel om de vlieghoogte in te dammen tot maximaal 50 meter is nog niet officieel goedgekeurd. Het wetsvoorstel moet nog worden goedgekeurd door zowel de Eerste als Tweede Kamer om officieel van kracht te worden. Toch lijkt er geen reden waarom het voorstel niet goedgekeurd gaat worden door de eerdergenoemde 'instanties'.

Modelvliegterreinen

De enige plekken waar jij als dronepiloot dadelijk hoger kunt vliegen dan 120 meter zijn modelvliegterreinen. Modelvliegterreinen zijn officieel toegewezen terreinen waar je - meestal als lid van de club - kunt vliegen met je modelvliegtuig of drone. De maximale hoogte in aerodrome traffic Zone (ATZ) van een militaire luchthaven is maximaal 450 meter, mits modelvliegen in deze ATZ is toegestaan en dit gebied exclusief voor modelvliegen wordt gebruikt of met de andere luchtruimgebruiker(s) sluitende afspraken zijn gemaakt inzake separatie. drone-regelgeving-hoogten-maximaal-nederlanddrone-regelgeving-hoogten-maximaal-nederland

Nieuwe regelgeving

De hoogte-aanpassing naar 120 meter is een maatregel die zeer spoedig van kracht wordt en de overgang naar de nieuwe regelgeving per 1 oktober 2015 weer een stukje kleiner maakt.

7 Reacties

  1. Rob

    Bedankt dit schept duidelijkheid! Goede regeling, maar laat de overheid of drones.nl dat nu eens duidelijk communiceren, wetgevings is duidelijk maar niet voor de meesten... Ik spreek veel drone vliegers die niet eens weten dat ze nu onder de regeling modelvliegen vallen... Laat staan of ze nagevraagd hebben of ze wel verzekerd zijn...

  2. Jeroen van Craaikamp

    In de Nederlandse forums die ik lees is men inderdaad over het algemeen positief over het gelijktrekken van de regels voor particulieren en zakelijke vluchten, met name waar de particulieren nu meer mogen als de zakelijke vliegers. Er hoeft niet meer -weken vooraf- per vlucht een vergunning aangevraagd te worden. De minimale horizontal afstand tussen drones en menigtes/ gebouwen wordt van 150 meter terug gebracht naar 50 meter. Per 1 oktober a.s. is met deze regels voor de meeste vluchten (die nu als zakelijk worden aangemerkt) geen vergunning meer nodig nodig. Het merendeel van de consumer drones die op dit moment worden verkocht kunnen gemakkelijk hoger dan 50 meter en verder dan 100 meter. Vliegers die hoger/verder willen dan 50 meter hoog of 100 meter ver, moeten dan echter eerst een vliegbrevet en een ontheffing bij ILENT halen. Er wordt hierbij niet langer onderscheid gemaakt tussen zakelijk en recreatief gebruik. Ik ben een hobbypiloot en amateur fotograaf en wil max. 120 meter hoog en tot 300-500 meter ver vliegen. Mijn DJI Inspire-1 drone is hier -mijns inziens- ook prima geschikt voor. Ik had liever gezien dat dit de nieuwe vrijgestelde grenzen qua hoogte en bereik hadden geworden (zoals in ander landen al het geval is). Als het moet, dan ga ik echter wel een brevet/ontheffing halen. Ik zou het zelfs nog prima vinden als men zou stellen dat het type drone (niet het apparaat an sich) voor dit soort vluchten gecertificeerd moet zijn. Ik maak me wel wat zorgen over de duizenden andere drone eigenaren die onlangs een Phantom-3, Walkera of 3RD drone hebben gekocht. Deze groep mensen leest alleen forums, maar schrijft er zelden in. Als je ze 1-op-1 spreekt dan hoor je hele andere dingen over de nieuwe regels als wat je in de forums leest. Geheid dat zij geen duizend euro over hebben voor een opleiding, certificering en/of ontheffing. Net als nu, denk ik dat zij de nieuwe regels massaal aan de laars blijven lappen. Ik denk dat zij -met de nieuwe regels- ook verder dan 500 meter en hoger gaan dan 120 meter. Dit zouden ze waarschijnlijk niet zo snel doen als de grenzen op resp. 500 en 120 meter zouden komen te liggen en als de handhaving van de regels strikter zou worden. Ik hoop dat het vliegbrevet en de ILENT ontheffing betaalbaar en (binnen afzienbare tijd) haalbaar gaat worden. Op dit moment is dat nog niet het geval. Het kost nu nog jaren tijd en vele duizenden euros geld.

  3. Polleke

    Toch hopen dat ze het bij 120 meter houden en die 50 meter nog even niet in hun hoofd halen. Lijkt me toch net te matig :-(

  4. Jim

    Tja, wat zal ik zeggen. Het is nooit leuk om restricties te krijgen, maar de overheid is wel als de kippen bij om weer hun regeldrift los te laten op ons speelgoed. In sommige gevallen is dit zeer terecht, maar evengoed zijn er veel gebieden waar veel hoger vliegen geen probleem vormt. Dit wordt naar mijn gevoel toch wel weer snel allemaal op een hoop gegooid door de regelgevers. Waar ik nieuwsgierig naar ben is, waar is dit op gebaseerd? Welke zijn de gegronde redeneren om deze regels op te leggen? Is daar wel goed over nagedacht? Of was het een natte vinger van iemand? In NL zijn we meesters in regelgeving, we hebben onze mond vol van verminderen van regels, maar de praktijk is dat het er steeds meer worden. De tweede kamer is dagelijks bezig met meer regelgeving aan te maken, maar het verwijderen van regels... Ho maar. Kijk maar eens om je heen als je op de weg rijdt, je komt om in een woud van borden, waar volgens mij de meeste mensen al niet eens meer naar kijken.

  5. dr0nie

    Duidelijke uitleg in elk geval! THanks! Ik ga nog eens goed nadenken of ik die DJI die al zo lang door mijn hoofd spookt wel ga aanschaffen nu de regtels steeds strenger worden! :(

  6. Egbert

    Waarom de hoogte naar 50 meter en afstand naar 100 meter. Wat is de redenen er van? Ik zou ook graag de redene er van willen horen. Er zijn vliegende objecten die minder bestuurbaar zijn en die veel hoger mogen vliegen. Denk aan een hete lucht ballon. Laat maar horen. Egbert Hermens

  7. Skydrone

    Net de DJI Phantom 4 pro+ aangeschaft 1999 euries. Ook net klaar met de wetgeving. Denk nu aiiiii....

Plaats een reactie