De angst voor een botsing tussen een vliegtuig en een drone groeit. Het is een kwestie van tijd, zo waarschuwen piloten, luchtverkeersleiders en andere professionele gebruikers in het luchtverkeer.

Noodkreet

De luchtvaart heeft een noodkreet geslaakt; het kan zo niet langer doorgaan. De vrees voor een botsing tussen een drone en een vliegtuig groeit, nu de lucht steeds voller raakt met drones die door bedrijven en hobbyisten bestuurd worden. Aanleiding voor de kreet is een incident dat vorige week plaatsvond. Een onbemand vliegtuigje veroorzaakte bijna een botsing met een toestel van Lufthansa wat in landing was op de luchthaven van Warschau. Daarnaast werd eind vorige week een vergelijkbaar voorval bij Londen Heathrow gerapporteerd door de Britse luchtvaartautoriteiten. Op 15 maart blijkt een drone bijna de vleugel van een Airbus A320 te hebben geraakt, deze vloog op slechts 6 meter afstand.

Incidenten

Toename van incidenten in de toekomst, zou weinig verwonderlijk zijn, aangezien de hoeveelheid en het gebruik van drones ook fors toeneemt. Veel van die nieuwe gebruikers zijn ongeschoold en die groeiende groep zorgt vooral voor vergrote kans op ongelukken, zo stelt de Vereniging van Nederlandse Verkeersvlieger (VNV). 'Het is nu wachten op een echte botsing', zegt Piet-Hein Eldering, bestuurslid vliegtechnische zaken en co-piloot op de Boeing 747 bij KLM. Daarbij voegt Eldering toe dat de onwetendheid bij ongeschoolde bestuurders ook groot is: 'Die realiseren zich niet dat ze een verkeersvliegtuig kunnen tegenkomen als ze op tien kilometer afstand van Schiphol hun drone een paar honderd meter de lucht in laten'. luchtverkeerstorenluchtverkeerstoren

Verzwaarde regelgeving

Volgens Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), zou de regelgeving zeker nog verzwaard mogen worden. Sinds 1 juli is de wetgeving voor dronegebruik gewijzigd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu; De regels voor de kleinere drones zijn ze versoepeld en voor zwaardere apparaten zijn ze aangescherpt. LVNL licht toe: 'In onze beleving is het nog niet voldoende als je kijkt naar het verwachte gebruik van dit soort apparaten.'

Helikopter

Ook helikopterpiloten maken zich ernstige zorgen, aangezien zij ook laag boven de grond vliegen, net als de onbemande luchtvaartuigjes. 'Tot nu toe heeft het niet geleid tot botsingen of omvliegen, maar het lijkt een kwestie van tijd als het zo doorgaat', zegt een woordvoerder van ANWB Medical Air Assistance, dat vier traumahelikopters in de lucht houdt. LVNL licht toe dat het moeilijk is om grip te krijgen op de drones 'We kunnen ze niet op de radar zien en we kunnen ook niet communiceren met de drone-bestuurders'.

Zorgen

De vrees voor ongelukken wordt gedeeld door Norbert Stellaard. Stellaard is bestuurslid van Darpas, de branchevereniging voor onbemande vliegtuigen. 'Ik heb niet direct het gevoel dat een gemiddelde drone een verkeersvliegtuig uit de lucht zou kunnen halen. Maar u moet zich wel voorstellen dat er situaties kunnen ontstaan waarin het enorm gevaarlijk gaat worden en er schade aan een verkeersvliegtuig kan optreden, waardoor het gedurende een langere periode niet meer zou kunnen vliegen', aldus Stellaard.

0 Reacties

    Plaats een reactie