Crowdfunding platform Kickstarter heeft een onderzoek ingesteld naar de campagne van ZANO, de mini selfie drone. Onderzoeksjournalist Mark Harris gaat in opdracht van de crowdfunding-website tot de bodem uitzoeken wat er mis ging tijdens het ZANO-project. kickstarter-campagne-zano-drone.

ZANO

De crowdfunding campagne van ZANO is de populairste Europese campagne in de geschiedenis van Kickstarter. Met het idee voor een ingenieuze mini-drone werd Torquing Group Ltd, het bedrijf achter ZANO, gesteund door 12.075 backers voor een totaal van meer dan 3 miljoen euro.

Gefaald

In plaats van een revolutionair mini-drone kregen de backers nul op het rekest. Torquing Group faalde in het proces om de ZANO drone te ontwikkelen en liet de backers achter met enkel vragen. Hoe kan het bedrijf 3 miljoen euro van andermans geld te hebben verspild zonder hiervoor enige verklaring over te hoeven afleggen? fly-zano-drone-mini-quadcopterfly-zano-drone-mini-quadcopter

CEO

In november zag Ivan Reedman de bui al aankomen en legde zijn functie neer als CEO van de Torquing Group. Enkele dagen later kondigde ZANO officieel aan dat het project in de problemen was gekomen dankzij te hoge ontwikkelingskosten.

Onderzoeksjournalist

Kickstarter heeft een onderzoeksjournalist ingehuurd. Mark Harris, die heeft geschreven voor diverse publicaties, zoals MIT Technology Review en Scientific American, is aangesteld om te kijken naar wat er mis met het project ging. mark-harris-research-kickstarter-campaign-zano-dronemark-harris-research-kickstarter-campaign-zano-drone

Onderzoek

Onderzoeksjournalist Harris vertelde aan Engadget dat Kickstarter hem gevraagd heeft om het project van begin tot einde in kaart te brengen en uit te zoeken waar de 3 miljoen van de backers naar toe is gegaan. De zoektocht van Harris heeft tevens een preventieve functie, want de website wil graag in de toekomst dergelijke blunders voorkomen op haar crowdfunding platform.

0 Reacties

    Plaats een reactie