Drones komen de afgelopen tijd geregeld in opspraak door bijna-botsingen met vliegtuigen. Drones zouden door de inmense vliegtuigmotoren naar binnen worden gezogen met desatreuze gevolgen . Alhoewel het natuurlijk logisch is dat men extra veiligheidsmaatregelen treft m.b.t. drones en vliegtuigen, blijkt nu volgens Amerikaans onderzoek dat vogels een veel grotere kans lopen om in botsing te komen met een vliegtuig dan drones.

Overdreven

Het aantal drones in het luchtruim neemt toe, maar komt voorlopig nog lang niet in de buurt van het aantal vogels, welke volgens Amerikaanse onderzoekers van de George Mason University een veel groter risico vormen voor de luchtvaart. Autoriteiten en media overdrijven de risico's van drones m.b.t. tot de luchtvaart volgens hen flink. De Amerikaanse onderzoekers analyseerden in 25 jaar 160.00 botsingen tussen vliegtuigen en vogels. De schade aan een vliegtuig door een botsing met een vogel kan volgens de onderzoekers prima worden vergeleken met de schade die een drone zou kunnen veroorzaken.

Vogels groter gevaar voor luchtvaart dan drones

Incidenten met vogels

In de afgelopen 25 jaar vonden 160.000 botsingen tussen vliegtuigen en vogels plaats. Bij deze incidenten trad in 11% van de gevallen (14.314 incidenten) schade aan het toestel op. Uit het onderzoek blijkt verder dat bij alle geregistreerde botsingen slechts 398 mensen verwondingen opliepen. Een kwart van dit aantal is afkomstig van één incident; US Airways vlucht 1549 moest in 2009 een noodlanding maken in de Hudson-rivier bij New York toen een troep ganzen in de motor vloog.

Vogels groter gevaar voor luchtvaart dan drones

Verwaarloosbaar risico

Door de gegevens van botsingen tussen vogels en vliegtuigen te betrekken op het gebruik van drones, komen de onderzoekers van de George Mason University tot de conclusie dat bij drones tot 2 kg een botsing, waarbij iemand lichamelijk letsel oploopt, slechts éen keer in de 1,9 miljoen jaar (netto vliegtijd met de drone) zal plaatsvinden. Het kan dus worden gezegd dat het risico vrijwel te verwaarlozen is. Er wordt in het onderzoek wel de kanttekening geplaatst dat het in dit scenario gaat om lichte drones; door het toenemende gebruik van zwaardere drones door zowel professionals als amateurs kan men de risico's eigenlijk niet meer over een kam scheren met de vogel-data. Ook worden drones steeds vaker van metaal gemaakt, wat natuurlijk andere schade kan veroorzaken in een straalmotor dan een vogel.

0 Reacties

    Plaats een reactie