De aankondiging van de staatsecretaris over mogelijk nieuwe regelgeving voor drones heeft dit weekend veel stof doen opwaaien in de Nederlandse dronewereld.

Veel dronepiloten klagen steen en been over de nieuwe regels en voelen zich gedupeerd door een kleine groep dronepiloten die het schijnbaar niet zo nauw neemt met de regels en zorgt voor overlast, bijvoorbeeld recentelijk bij Schiphol.

Op social media gaat het momenteel 'helemaal los' en sommige dronepiloten zijn zelfs een petitie gestart om hun ongenoegen te uiten. Als belangenbehartiger van de Nederlandse dronepiloot komt DRONES.nl nu met een advies in gewone mensentaal hoe Nederland het beste om kan gaan met de regelgeving omtrent vliegen met drones.

Tips voor de staatssecretaris voor veilig vliegen met drones in Nederland

Beperking van de regels

Afgelopen vrijdag kondigde staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu aan dat gebruikers van recreatieve drones maximaal 50 meter hoog en maximaal 100 meter bij de bestuurder vandaan mogen vliegen. Dit is de zoveelste beperking voor dronepiloten en wij hebben sterke twijfel of deze maatregel zal leiden tot het gewenste resultaat.

Tips voor de staatssecretaris voor veilig vliegen met drones in Nederland

Huidige regelgeving

In plaats van nieuwe regels bedenken, kan Nederland beter eerst de gedateerde Regeling Modelvliegen op de schop nemen. De huidige regels zorgen voor zoveel vragen en staan vol met onduidelijkheden. Zo is het nu verboden om boven aaneengesloten bebouwing te vliegen, maar wat is de definitie van 'aaneengesloten bebouwing'? Volgens onze definitie is een vrijstaand huis geen aaneengesloten bebouwing, maar wat als dit huis een twee-onder-een-kapwoning is of er een grote schuur aan het huis is gebouwd? Een betere optie zou zijn om deze regel te vergeten en simpelweg een verbod op te stellen voor recreatief vliegen binnen de bebouwde kom. Hetzelfde geldt voor de basisregel dat het niet toegestaan is om te vliegen boven mensenmassa's. Vanaf welk aantal is een groep mensen een mensenmassa? 2? 10? 100? 1.000?

Tips voor de staatssecretaris voor veilig vliegen met drones in Nederland

Toezicht houden

Een duidelijke regelgeving zorgt ervoor dat de politie ook makkelijker kan optreden tegen overtreders. Het is eenvoudig vast te stellen of een piloot vliegt binnen of buiten de bebouwde kom, maar wij zijn toch erg benieuwd hoe de politie gaat controleren of onze drone boven de hoogtegrens vliegt. Worden alle politieagenten uitgerust met intelligente afstandsmeters? Zodra een verbeterde regelgeving van kracht is, moeten alle toezichthoudende politieagenten door middel van cursussen en trainingen bekend worden gemaakt met de wereld van drones.

Boete

Ondanks het feit dat wij ook niet vrolijk worden van een boete, denken we dat een strengere straf ook leidt tot betere aandacht bij de Nederlandse burger. Denk bijvoorbeeld aan hoe de politie toch met enig succes de mobiele telefoon voor een groot deel uit de hand van de automobilist wist te verbannen. Door aandacht voor het onderwerp en streng optreden van de politie weet vandaag de dag iedere automobilist dat het niet is toegestaan om een telefoon vast te houden tijdens de autorit.

Tips voor de staatssecretaris voor veilig vliegen met drones in Nederland

Voorlichting

Staatssecretaris Dijksma heeft aangekondigd de voorlichting over het veilig vliegen met drones snel te intensiveren. Met deze aankonding kunnen we waarschijnlijk op korte termijn meer reclame voor de campagne veilig vliegen met drones op kanalen als internet, tv en radio verwachten. Voordat onze dure belastingcenten weer verbrand worden aan dure reclamecampagnes zou de staatssecretaris beter eerst de regelgeving kunnen verduidelijken. Dit lijkt ons effectiever dan het promoten van onduidelijke regels. Vanuit de Nederlandse dronewereld is er veel animo om een steentje bij te dragen in de verbetering en presentatie van de regelgeving in de richting van de consument. Zo werd vorig jaar de campagne 'Veilig Vliegen' geïntroduceerd, een non-profit initiatief dat op een kleurrijke en toegankelijke manier de regels voor het veilig vliegen met drones presenteert. De website gaat verder dan presentatie van de regelgeving en besteedt ook aandacht aan belangrijke 'Do's & Don'ts', beginnerstips en No Fly Zones.

Tips voor de staatssecretaris voor veilig vliegen met drones in Nederland

Vliegvaardigheidsbewijs

Net zoals bij het besturen van een brommer, boot of vliegtuig zou ook een recreatieve dronepiloot getoetst moeten worden op zijn kennis van de besturing van een drone. Het besturen van een drone is niet heel ingewikkeld, maar een bestuurder hoort zich wel te realiseren dat het geen speelgoed is en dat hij of zij met een drone actief deelneemt aan het vliegverkeer. Een vliegvaardigheidsbewijs zorgt er niet alleen voor dat iedere dronepiloot op de hoogte is van de regelgeving, maar maakt het ook makkelijker voor de politie om illegale vliegers op de bon te slingeren. Wij denken dat een theoretische test - zoals het brommerrijbewijs - voldoende is om het kaf van het koren te scheiden onder de dronepiloten. Tenslotte zou een dergelijk vliegvaardigheidsbewijs erg laagdrempelig moeten zijn; lage kosten voor deelname, makkelijke inschrijving en toetsing op locaties door heel Nederland.

Tips voor de staatssecretaris voor veilig vliegen met drones in Nederland

Registratie

Een drone is een gemotoriseerd voertuig waarmee je actief deelneemt aan het vliegverkeer. Net zoals andere gemotoriseerde voertuigen zou de staatssecretaris drones moeten registreren. Op deze manier kan een gecrashte drone eenvoudig leiden naar de verantwoordelijke eigenaar. Daarnaast kan de poltie relatief eenvoudig vast te stellen of een dronepiloot vliegt met een drone met of zonder 'kenteken'. Op deze manier kan de politie niet-geregistreerde drones zonder twijfel in beslag nemen en de overtreder beboeten. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA verplicht vanaf eind vorig jaar dat Amerikanen hun drones vanaf 250 gram registreren.

Tips voor de staatssecretaris voor veilig vliegen met drones in Nederland

Formaten drones

Drones zijn er in allerlei uitvoeringen en formaten. Zo zijn er drones zo klein die in je handpalm passen; de zogenaamde mini- of nano-drones. Deze mini-drones vallen in de categorie speelgoed en wij denken dan ook dat de staatssecretaris deze categorie dient te classificeren. Deze mini-drones zijn zo klein dat ze niet ver kunnen vliegen en weinig schade kunnen aanrichten. Een bestuurder dient zeker de regels in acht te houden bij besturing van zo'n mini-drone, maar het halen van een vliegvaardigheidsbewijs voor besturing van zo'n drone lijkt ons een beetje overdreven. Indien je voor deze mini-drones geen vliegvaardigheidsbewijs nodig hebt, zal de staatssecretaris een onderscheid moeten maken op basis van gewicht en/of formaat in (minimaal) twee type drones: mini-drones en normal-sized drones. In de Verenigde Staten hoeven enkel drones boven de 250 gram te worden geregistreerd.

Tips voor de staatssecretaris voor veilig vliegen met drones in Nederland

Verzekering

Naast een verplichte registratie en het bezit van een vliegvaardigheidsbewijs zijn wij van mening dat iedere dronepiloot zijn drone zou moeten verzekeren tegen schade veroorzaakt bij derden. Net als alle andere gemotoriseerde voertuigen kunnen drones schade aanrichten aan de bezittingen van anderen. Een oplossing voor dit probleem is het verplicht stellen van een aansprakelijkheidsverzekering voor dronepiloten.

Tips voor de staatssecretaris voor veilig vliegen met drones in Nederland

FPV racing

Op recreatief niveau worden drones voornamelijk gebruikt voor luchtfotografie, maar ook in toenemende mate om real-life tegen elkaar te racen. Hopelijk ziet de staatssecretaris deze steeds populairder wordende FPV racing drones niet over het hoofd. Ook in deze scene heerst nog veel onduidelijkheid over bepaalde zaken, zoals het toegestane vermogen van video-transmitters, het vliegen op bepaalde locaties en vliegen met FPV videobril. De staatssecretaris zou er goed aan doen om eens een keertje te komen kijken bij een FPV racing event, dan kan ze de dronewereld ook eens met een andere (FPV) bril bekijken.

5 Reacties

  1. Joris_FPV

    Goed verhaal!

  2. Jon

    Zeer goed stuk! Dit draagt bij aan de discussie, hoop dat we de minister hiermee bereiken. De wetgeving komt idd voort uit de groep die het verpest voor de rest, zonder handhaving gaat daar ook weinig in veranderen. Heb nog wel een opmerking over FPV daar is de wetgeving vrij duidelijk over. Je drone moet ten alle tijden in het zicht zijn. Als je een FPV bril op hebt zul daar zeer waarschijnlijk niet aan voldoen. Overigens kun je fpv ook prima naast luchtfotografie gebruiken om te zien of je onderwerp stabiel in beeld is.

  3. Aero020

    hiermee slaan jullie de spijker op zn kop. ik sluit me aan bij het verhaal! nu de minister nog...

  4. Bart

    Prima verhaal. Zon keurig onderbouwd artikel zouden jullie ook naar de staatssecretaris moeten sturen. Hoe meer vragen ze over haar voorgenomen - te ver doorgeslagen - regelgeving ontvangt, hoe groter de kans dat de scherpste kantjes er uiteindelijk vanaf gaan. Ze is volgens mij veel te eenzijdig voorgelicht nu, door de machtige lobby van de traditionele luchtvaart. Hopelijk staat ze ook open voor het redelijke alternatief, zoals jullie dat hierboven zo netjes en helder beschrijven.

  5. Gerard

    De nu voorgestelde regeling lost niets op, maar de serieuze hobbyist die de regels in acht neemt wordt er ernstig door benadeeld. Er zijn veel meer niet noodzakelijke activiteiten of toestellen die toegestaan zijn. Denk aan crossmotoren, jetskis, speedboten, zweefvliegtuigen etc. Hiervoor zij ook regels opgesteld waar mee te leven valt en mensen toch hun hobby kunnen uitoefenen. Als je het huidige voorstel vergelijkt met de verkeersregels dan zou je kunnen zeggen; er zijn een paar mensen een eenrichtingsweg ingereden. Daarom gaan we de maximum snelheid met 58% verlagen. Dat slaat ook nergens op en heeft geen enkele zin. Degene die zich nu niet aan de regels houden, zullen dat ook niet doen als er niet hoger dan 50 meter en niet verder dan 100 meter afstand gevlogen mag worden. Het is ook tamelijk oncontroleerbaar en zal massale burgerlijke ongehoorzaamheid tot gevolg hebben. Met de huidige regels van max. 120 meter hoogte etc valt voor het uitoefenen van de hobby goed te leven. Beter is het voorbeeld van Ierland te volgen. Je moet je drone daar registeren, waardoor bij calamiteiten te achterhalen is wie het heeft veroorzaakt. Bovendien gaat van het registreren een preventie werking uit. Je bent bekend bij de overheid. Zou er een cursus met examen en diplomatie zoals bij vaarbewijs worden vereist, ook goed. Daarmee zal het veiliger worden en wordt het kaf van het koren gescheiden.

Plaats een reactie