Afgelopen weekend introduceerde Zapata Racing haar nieuwste uitvinding: Flyboard Air, een hydraulisch systeem dat action-junkies in volledige vrijheid laat vliegen.

Zapata Racing introduceert Flyboard Air

Zapata Racing

Zapata Racing is een bedrijf uit Frankrijk dat al eerder een ongelofelijke uitvinding op de markt bracht. Het originele 'Flyboard' is een hydraulisch systeem dat op de rug van een persoon wordt bevestigd en door middel van luchtdruk een persoon over het water kan spuiten.

Flyboard Air

Met de komst van 'Flyboard Air' introduceert Zapata Racing een Flyboard met totale vrijheid en die 'thrillseekers' letterlijk naar een nieuw niveau moet brengen. Flyboard Air beweegt, net zoals het originele Flyboard, door een hydraulisch systeem met luchtdruk voort. Via een afstandsbediening bedient de gebruiker het vliegende bord.

Zapata Racing introduceert Flyboard Air

Specs

Flyboard Air is het resultaat van vier jaar hard werken en heeft indrukwekkende specs. Het apparaat kan snelheden halen tot 150 km per uur en kan tot 3.000 meter hoogte vliegen. De vliegtijd van de Flyboard Air bedraagt 10 minuten.

Testvlucht

In onderstaande video zie je Franky Zapata, oprichter van Zapata Racing, een testvlucht maken op een prototype van Flyboard Air.

Prototype

Zapata Racing kondigt aan dat het getoonde model van Flyboard Air enkel een prototype is en dat het apparaat dit jaar zeker niet op de markt zal komen. Het is sowieso de vraag of een dergelijk apparaat ooit op de markt moet komen, want hoe mooi het ook lijkt om te vliegen, een dergelijk apparaat lijkt ons levensgevaarlijk.

Zapata Racing introduceert Flyboard Air

Sky Watersports

In Nederland kun je terecht bij Sky WaterSports voor alle Zapata-Racing producten. Sky WaterSports is importeur van Zapata-Racing.

1 Reacties

  1. Nico Wagenaar

    De Flyboard Air werkt in tegenstelling tot Franky Zapatas eerdere uitvindingen, NIET op waterdruk. Hoewel zijn site weinig details prijsgeeft wordt duidelijk dat hij hier vier 250 pk gasturbines = mini-straalmotoren onder zijn frame heeft gemonteerd, samen met twee kleinere voor voor- en achterwaartse en zijdelingse voortstuwing en stabilisatie. Dit levert natuurlijk een extreem on-economische wijze van vliegen op! Die kerosinetank op zijn rug is binnen 10 minuten leeg. Vergelijkbare pogingen om een luchtvaartuig verticaal te laten starten en landen zijn in de jaren 50 van de vorige eeuw al uitgebreid beproefd en als niet handig ter zijde geschoven. De verdienste van Franky Zapata ligt hier meer op het gebied van geraffineerde software die zorgt voor stabiliteit.

Plaats een reactie