Deze week zal de FAA nieuwe regels bekend maken voor commerciële dronevluchten in de VS, maar de nieuwe regels zijn al op straat komen te liggen.

Drone Lawyer

Peter Sachs, ook wel bekend als 'Drone Lawyer', is in het bezit gekomen van de nieuwe droneregels die binnenkort gaan gelden voor commerciële vluchten in de Verenigde Staten. Deze nieuwe droneregels - aangeduid als Part 107 - zijn volgens Sachs aangetroffen op een openbare overheidswebsite.

FAA

FAA heeft alle secties van websites platgelegd die verband houden met commerciële drone regels, maar via deze link kun je de FAA samenvatting bekijken.

Reeds bekende wijzigingen

De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de huidige Amerikaanse regelgeving voor commerciële dronevluchten werden in februari 2015 door de FAA al bekend gemaakt en worden door Sachs als volgt samengevat:

• De minimum leeftijd voor een piloot is 16 jaar

• De maximale vlieghoogte bedraagt 120 meter (400 voet)

• De piloot dient de Engelse taal te kunnen lezen, schrijven en begrijpen.

• Piloten van bemande vliegtuigen hoeven enkel te slagen voor een online test.

Nieuwe FAA regelgeving voor commerciële drones in VS uitgelekt

Part 107

Volgens het nieuwe - reeds uitgelekte - Part 107 zullen veel van de omslachtige en dure eisen, die momenteel gesteld worden aan commerciële drone operators, verdwijnen:

• Een commerciële dronepiloot hoeft niet meer te beschikken over een zogenaamde 333-uitzondering.

• Een commerciële dronepiloot hoeft geen tweede persoon als observer te hebben.

• Een commerciële dronepiloot hoeft niet voor iedere vlucht een zogenaamd 'Notice to Airmen' in te dienen.

Nieuwe FAA regelgeving voor commerciële drones in VS uitgelekt

Regels

Ondanks het feit dat commerciële dronevluchten weer iets meer ruimte krijgen vanuit de FAA, mogen de vluchten nog steeds enkel tijdens daglicht worden uitgevoerd en dient de piloot te allen tijde zicht te houden op het onbemande vliegtuigje.

Stap in de goede richting

De wijzigingen in de regels voor commerciële dronevluchten lijken niet heel verrassend, maar laten wel zien dat de FAA open staat voor integratie van drones in het Amerikaanse luchtruim. Wederom een stap in de goede richting waar de Nederlandse overheid een voorbeeld aan zou kunnen nemen.

0 Reacties

    Plaats een reactie