Dit weekend verscheen er op een NU.nl een artikel met de titel "Moet Nederland 'dronevriendelijker' worden?". In dit artikel gaan Bastiaan Vroegop en Jeroen Kraan op zoek naar het antwoord op deze 'veel-te-weinig-gehoorde' vraag. Het wordt tijd dat Nederland niet alleen nadenkt over regulering van drones, maar economisch profiteert van deze nieuwe technologie.
Vooralsnog lijkt de Nederlandse regering een passieve houding aan te nemen in het beleid omtrent drones. Enerzijds uit onwetendheid en door gebrek aan essentiële kennis, anderzijds met de gedachte dat Europa zich hier wel over buigt.
Moet Nederland ‘dronevriendelijker’ worden? Wij vinden van wel! Te beginnen met terugtrekken N2000-droneverbod. https://t.co/MYEhtU4oyKpic.twitter.com/itaMgAFGfb
— Dronewatch (@DronewatchNL) 28 januari 2017
De politiek in Den Haag verkondigt vol trots in te spelen op nieuwe technologieën zoals zelfrijdende auto's, maar lijkt een andere belangrijke technologie vooralsnog over het hoofd te zien. Als 'drones' al ter sprake komen in de politiek, dan is dit beknopt en altijd in termen van regelgeving. Het wordt tijd dat Nederland niet meer denkt in termen van beperkingen, maar profiteert van de economische kansen van deze nieuwe technologie.
Moet Nederland 'dronevriendelijker' worden? Ik denk het wel hè @drones_nl#jeroenhttps://t.co/FjpHxxglxD
— Conny Wenting (@connywenting) 28 januari 2017
In de Verenigde Staten is de Federal Aviation Administration (FAA) al enige tijd druk bezig om drones - zowel voor consumenten als bedrijven - stapje voor stapje meer ruimte te geven en integreren in het Amerikaanse luchtruim. Al meer dan een jaar dienen alle drones geregistreerd te worden, zijn er duizenden bedrijven met toestemming voor commerciële vluchten en zijn er al diverse dronebezorging testen uitgevoerd in overeenstemming met de FAA. Ook werkt de FAA in samenwerking met Airware en NASA aan een luchtvaartsysteem voor drones.
Als we in Europa kijken naar ons buurland België dan lijken onze zuiderburen ook veel slimmer om te gaan met drones dan Nederland. In tegenstelling tot Nederland hebben de Belgen in Sint-Truiden al bijna een jaar een testcentrum voor drones - genaamd 'Droneport' - volledig operationeel. Ook is een Belgische startup in nauwe samenwerking met de Belgische luchtvaartautoriteit bezig met een drone-management systeem voor integratie van drones in het Belgische luchtruim.
De positie van drones in Europa lijkt vooralsnog veel overeenkomsten te vertonen met de Nederlandse aanpak: passief, traag en onduidelijk. Geen land lijkt zich vooralsnog te ontpoppen als 'drone capital of Europe' en ook Nederland speelt totaal niet in op deze enorme kans.
Het aantal toepassingen en daarmee het aantal type drones neemt voortdurend toe, om over de aantallen verkochte drones nog maar te zwijgen. Mensen uit de drone-industrie zien de toekomst al duidelijk voor zich, maar Den Haag lijkt nog volledig te slapen. Het wordt tijd dat Den Haag ontwaakt en deze veelbelovende technologie én startups de kans geeft en als land profiteert van de economische voordelen als testland én als haven in de internationale wereld van drones.
Goed verhaal! Nu hopen dat Den Haag dergelijke informatie tot zich neemt.
Belgie Drone vriendelijk Hoezo ? Als hobby mag je hier met een drone onder de 1kg enkel op je prive terrein en niet hoger dan 10m vliegen. Als je Bvb een Panthom 4 Pro +1kg vliegt moet je verplicht een opleiding volgen. zelfs dan mag je steeds nog maar zeer beperkt vliegen. Al de verder opgesomde initiatieven zijn zeer comercieel en peperduur. Een dji Mavic bezitter is als hobby beperkt tot zijn eigen achtertuin (en je niet hoger dan 10 meter vliegt) dus Byebye Panorama opname.....
Belgie Drone vriendelijk = Een Utopie http://mobilit.belgium.be/nl/luchtvaart/drones/ik_heb_een_drone_wat_nu Aan welke vereisten u moet voldoen bij het gebruik van uw drone, hangt af van het gewicht van de drone en waar uw wil vliegen. Het KB onderscheidt drie klassen: klasse 1, klasse 2 en privégebruik Indien uw drone minder dan een kilo weegt (maximale opstijgmassa) en u dit toestel boven een privéterrein gaat gebruiken, valt uw vlucht in de klasse privégebruik. Vliegt u boven een modelluchtvaartterrein , dient u de regels van modeluchtvaart te volgen. Indien u met de drone ergens anders wilt vliegen, dient u de vereisten van klasse 2 te volgen indien u buiten gecontroleerd luchtruim, steden en gemeenten en niet over personen vliegt met een drone van minder dan 5 kilo en u niet hoger vliegt dan 45m. In alle andere gevallen moet u de bepalingen van klasse 1 volgen. Alle vluchten met een drone die meer dan 5 kg weegt (maximale opstijgmassa), vallen onder klasse 1. Voor drones die meer dan 150 kg wegen, is niet het DGLV maar wel het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) bevoegd. Meer informatie vindt u op de website van EASA. Indien u indoor wil vliegen, zijn er geen wettelijke bepalingen te respecteren. Bewaar een veilige afstand ten opzichte van personen en goederen op de grond. Dwz: Dji Mavic Pro = Enkel in mijn of (mits toelating) in jou tuin tot 10m, of indoor voor de rest nergens. Of je behaalt eerst een klasse 2 opleiding. daarna gelden steeds een reeks restricties. DJI Phantom 4 Pro is sowieso eerst een klasse 2 opleiding volgen en dan max 45m hoogte. Ik kan er enkel van dromen dat we hier zo een soepel beleid hadden als in mijn buurlanden.
DRONES.nl biedt een verzameling van nieuwsberichten over drones in categorieën als: Drones, Accessoires, Luchtfotografie, FPV racing, Evenementen, Technologie, Bezorging en Opmerkelijk.
Naast nieuws vind je ook video’s , bedrijven, events en forum over drones, oftewel de kleine vliegtuigjes zonder piloot ook wel aangeduid als multicopters, quadcopters, hexacopters, octocopters, helikopters, UAV en andere onbemande luchtvaartuigen en op afstand bestuurbare vliegtuigjes.
Via de handige dronevergelijker kun je razendsnel alle drones zoeken op basis van bepaalde kenmerken. Via de zoekmachine vind je alle populaire modellen drones van bekende merken.
[message]