Er is onderzoek gedaan naar wat de impact is van een drone die neerstort op een persoon. Uit het onderzoek is gebleken dat wanneer een drone van 1,22 kilo op je hoofd landt, de kans op letsel slechts 0,01 tot 0,03 procent is.
In opdracht van de Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) is er onderzoek gdaan naar de impact van een drone die crasht op een persoon. Dit onderzoek is uitgevoerd door universiteiten Alabama, Kansas en Mississipi.
Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van speciale crash test dummy's die voorzien zijn van geavanceerde sensoren. Hierdoor kan de kinetische energie, de energieoverdracht en de dynamiek van een botsing tussen een vallende drone en een menselijk hoofd worden geanalyseerd. De impact werd vergeleken door de botssnelheid en de kans op letsel te vergelijken met een stuk hout of staal met hetzelfde gewicht als de drone.
Uit de crashtest is gebleken dat wanneer je een drone van 1,22 kilo op je hoofd laat vallen is de kans op letsel rond de 0,01 tot 0,03 procent. Bij een blok hout of staal met hetzelfde gewicht is deze kans 99 tot 100 procent. De kans op nekletsel is iets groter nadat een drone op het hoofd valt: 11 tot 13 procent. De kans op een dodelijke afloop is door de onderzoekers uitgesloten.
Het feit dat een drone minder schade toe richt dan een blok hout of metaal komt mede omdat vliegende objecten veel trager vallen dan een massief blok. Ook zijn drones redelijk buigzaam waardoor de klap en de pijn verzacht worden.
De resultaten van het onderzoek zijn kritisch beoordeeld door de NASA, het Amerikaanse ministerie van defensie en wetenschappers van de FAA. In juni begint de tweede fase van het onderzoek waarbij tests ontwikkeld worden die fabrikanten kunnen gebruiken om hun drones te certificeren.
Onlangs testte de mannen van het televisieprogramma Mythbusters of drones dodelijk kunnen zijn door met de propellers vol in een testdummy te vliegen. De conclusie hiervan was dat de consumentendrones niet dodelijk zijn dankzij de plastic propellers. Professionele drones, die doorgaans een stuk groter en zwaarder zijn, kunnen wel lijden tot een dodelijke afloop.
"..... dat de consumentendrones niet dodelijk zijn dankzij de plastic propellers." Dit is wat vreemd gesteld. Er zijn immers ook propellers van glasvezel en zelfs van koolstofvezel en als een 250 mm (of grotere) racer die met die laatste uitgerust je met 100 km/u vol in je gezicht raakt, of tegen je keel, dan twijfel ik hard aan de bewering dat er geen dodelijke ongelukken kunnen gebeuren. Ik vraag me af of deze universiteiten niet wat selectief onderzoek hebben gedaan. Ik zeg dit niet omdat ik iets tegen quadcopters heb. Ik vlieg zelf met allerlei "parkdrones", 250mm racers en een Phantom 3. Ik zou 100x liever een Phantom op mijn hoofd krijgen dan een racer. mvg.
DRONES.nl biedt een verzameling van nieuwsberichten over drones in categorieën als: Drones, Accessoires, Luchtfotografie, FPV racing, Evenementen, Technologie, Bezorging en Opmerkelijk.
Naast nieuws vind je ook video’s , bedrijven, events en forum over drones, oftewel de kleine vliegtuigjes zonder piloot ook wel aangeduid als multicopters, quadcopters, hexacopters, octocopters, helikopters, UAV en andere onbemande luchtvaartuigen en op afstand bestuurbare vliegtuigjes.
Via de handige dronevergelijker kun je razendsnel alle drones zoeken op basis van bepaalde kenmerken. Via de zoekmachine vind je alle populaire modellen drones van bekende merken.
[message]