Drones die kleine pakketjes bezorgen kennen we al, maar de Amerikaanse startup Elroy Air gaat een stapje verder. Met de Chaparral drone ontwikkelen zij een technologie om ook grotere vrachten door de lucht te vervoeren. Tijdens een recente investeringsronde is er 9.2 miljoen dollar verzameld voor het project.

Chaparral

De Amerikaanse startup Elroy Air heeft een drone in ontwikkeling die grotere vrachten kan vervoeren dan tot nu toe mogelijk was met drones. Deze drone, Chaparral genaamd, zal met een innovatief capsule-systeem volgens Elroy een impact maken op de hele transportindustrie.

VTOL

Volgens de officiële website van Elroy stijgt en landt de Chaparral drone verticaal, zoals een helikopter, met behulp van zes rotoren. Dit Vertical Take-off and Landing-systeem (VTOL) wordt vaker gebruikt bij grote drones. De Chaparral heeft hierdoor geen landingsbaan of vliegveld nodig. Een rotor die aan de staart is bevestigd, maakt het na het opstijgen mogelijk om horizontaal te vliegen.

Elroy Air ontwikkelt drone die grotere vrachten kan vervoeren

Capsule

De lading wordt vervoerd in een capsule bevestigd aan de buik van het toestel. De Chaparral gebruikt een grijpmechanisme om de lading vast te pakken en naar zich toe te trekken, totdat deze stevig tegen de romp ligt geklemd. Op deze manier kan een vrachtcapsule snel en efficiënt vervoerd worden.

Laden en lossen

De capsule heeft een binnenruimte van ongeveer 2,5 meter lang, 0,6 meter breed en 0.6 meter hoog. Deze is ontworpen zodat de vracht gemakkelijk kan worden overgebracht naar vrachtwagen en schip. Het idee is om de doorlooptijd te minimaliseren en efficiënt laden en lossen mogelijk te maken, zonder dat de drone daarvoor hoeft te landen.

Alternatief

Het bedrijf gelooft dat ze met de Chaparral drones een goed alternatief kunnen bieden voor bestaande, logge vervoersmethodes zoals vrachtwagens. Met name op rurale locaties in Amerika waar weinig mensen wonen of die lastig bereikbaar zijn. De oprichters zien ook mogelijkheden om noodpakketten voor overheden en NGO's te vervoeren en om eilanden en afgelegen gebieden over de hele wereld te bedienen waar wegen schaars zijn. Er is inmiddels al 9.2 miljoen dollar opgehaald bij investeerders voor het project.

Toekomst

"We willen de Ford F-150 van het luchtruim worden," vertelt de CEO van Elroy, Dave Merrill, terwijl hij vooruitblikt op de toekomst. Hij denkt dat de Chaparral drones aanvankelijk routes zullen vliegen die zijn goedgekeurd door de Federal Aviation Administration (FAA) en lokale civiele autoriteiten. Uiteindelijk, als de regelgeving er klaar voor is om vluchten in stedelijke gebieden mogelijk te maken, hoopt Elroy ook dat leveringen tussen twee steden werkelijkheid worden. In de komende maanden moet er een volledig functioneel prototype klaar zijn en de eerste overzeese vlucht staat voor 2020 gepland.


0 Reacties

    Plaats een reactie