Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum heeft recent een drone met waterstofaandrijving succesvol getest. Het project is onderdeel van een stappenplan om de luchtvaart duurzamer te maken.

NLR

Op het testcentrum in Marknesse heeft het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) een, op waterstof aangedreven drone, in het luchtruim laten vliegen. Het project staat in het teken van het slimmer en duurzamer maken van de luchtvaartsector.

Werking

De speciale waterstof drone weeg acht kilogram en heeft zes propellers. Deze werkt met een tank die in verbinding staat met een brandstofcel. In een chemisch proces wordt waterstof vervolgens samen met de zuurstof uit de lucht omgezet in elektrische energie en deze zorgt ervoor dat de drone milieuvriendelijk kan vliegen.

Nederlands luchtvaartcentrum laat drone vliegen op waterstof

Emissie-vrije luchtvaart

“De drone heeft een vermogen van 2 kW", vertelt Martin Nagelsmit, programmamanager van het project. "De volgende geplande stap is een stukje groter: 15 kW. Uiteindelijk streeft NLR ernaar dat uiterlijk in 2070, de luchtvaart emissievrij is. De aandrijving op waterstof kan daarin een grote rol spelen, wat we nu zien bij drones."

Voordelen

Een voordeel van een dergelijke bron van energie is dat het duurzaam is. Waterstofenergie opwekken kan namelijk via verschillende duurzame energiebronnen zoals zonne-energie en windenergie. Een ander groot voordeel van waterstof is dat de drone volgens de onderzoekers ook langer kan vliegen dan op een traditionele batterij.

Testgebied

In het Nederlands luchtruim mag in principe alleen worden gevlogen met toestellen en door vliegers die voldoen aan alle wettelijke eisen. NLR heeft eind 2015 het Netherlands RPAS Test Centre (NRTC): een eigen, afgesloten luchtruim om prototypes testen die nog niet aan alle eisen voldoen. Onder andere de Marine en DroneHub Groningen houden het project nauwlettend in de gaten.

0 Reacties

    Plaats een reactie